Kvotering av funksjonshemmede inn på arbeidsmarkedet - nytter det?
Den siste arbeidskraftundersøkelsen fra Statistisk Sentralbyrå med tilleggsspørsmål vedr sysselsetningsandelen for personer med nedsatt funksjonsevne ble gjennomført 1.september 2007 og viste at anndelen funksjonshemmede i arbeid var nede på 45,8% mot 74% for befolkningen som helhet, skiller man i tillegg på uønsket deltid blir forskjellen enda høyere. SSB opplyser at andelen sysselsatte personer med nedsatt funksjonsevne har ligget stabilt på 45% siden 2002 da var prosenten nede i 43%.
Det har alså kun vært en marginal økning i antall funksjonshemmede på arbeidsmarkedet siden den gang tross økt politisk bevissthet rundt likestilling for personer med nedsatt funksjonsevne og nye virkemidler i NAV. Dette er en alarmerende og uakseptabel utvikling. I en tid da Norge trenger arbeidskraft og kompetanse går altfor mange verdifulle ressurser tapt ved at så mange arbeidsføre og dyktige mennesker står uten jobb. Særlig når vi vet at funksjonshemmede i gjenomsnitt og synshemmede i særdeleshet har et høyere utdanningsnivå enn befolkningen for øvrig.
Norges Blindeforbund tok i 2007 konsekvensen av at utviklingen for funksjonshemmede på arbeidsmarkedet generelt og for synshemmede spesielt har stått stille altfor lenge og utviklingen på området gått for sakte, ved at forbundets landsmøte i 2007 vedtok krav om radikal kvotering av funksjonshemmede i offentlig sektor overfor regjeringen og offentlige myndigheter.
Dette har blitt møtt med kritikk fra mange hold, ikke minst fra arbeidsgiversiden og det har vært spekulert mye i hvorvidt kvotering er den rette veien å gå og om det vil fungere etter hensikten.
Nedenfor følger sammendraget av en NOVA rapport, (Norsk forskning for velferd og aldring) utarbeidet av Tonje Gundersen. NOVA Har på oppdrag fra Arbeids og innkluderingsdepartementet studert ulike kvoteordninger i forskjellige land med det formål å øke funksjonshemmedes deltagelse på arbeidsmarkedet. NOVA ble av departementet bedt om å vurdere ulike kvoteordninger og erfaringer med disse og vurdere mulig nytte for norske forhold.
Rapporten er viktig og interessant og konkluderer blant annet med:
1. I land som Frankrike og Spania hvor man har et effekekivt system med klare sanksjoner for brudd på kvoteandelen sammen med økonomiske intensiver for god oppfølging hos arbeidsgivere har ordningen med kvoteringvært svært velykket og fungert etter hensikten.
2. En annen viktig konklusjon som Gundersen har trukket er denne. i de landene hvor man har et effektivt kvotesystem er både arbeidsgivere og personer med nedsatt funksjonsevne fornøyd med ordningen og mener den har betydd svært meget for å øke funksjonshemmedes deltagelse i det ordinære arbeidsmarkedet.
3. Rapporten dokumenterer også noe vi allerede er kjent med nemlig at arbeidsgivere som har hatt erfaring med funksjonshemmede som arbeidstakere er langt mindre skeptisk til ansette denne gruppen, enn tilfellet er for arbeidsgivere uten denne type erfaringer og kunnskap.
NBF Oslo mener denne rapporten samt annen analyse og kunnskap som foreligger gir god dekning for at kvotering er et effektivt virkemiddel i ansettelsespolitikken for å tilføre Norsk arbeidsliv verdifull kompetanse og dyktige mennesker samt at det vil bidra til å øke likestillingen mellom borgere med nedsatt funksjonsevne og befolkningen for øvrig. La oss derfor håpe at både departementet og regjeringen bruker rapporten og erfaringene fra NOVA til beste for samfunnet og innfører et effektivt kvotesystem tilpasset norske forhold.
I mellomtiden kan vi bare håpe på bedre resultater i neste arbeidsmarkedsundersøkelse som gjennomføres av SSB 1. september 2008.
Les NOVA-rapporten her:
http://www.nova.no/index.gan?id=17316&subid=0&longFormat=1