Leserinnlegg i Stavanger Aftenblad
Fredag 17. oktober hadde nestleder i NBfU, Ida Sødahl Utne et leserinnlegg på trykk og her kan dere lese innlegget:
En skole som ser behovene
Skolen skal legge grunnlaget for resten av livet, og det er derfor viktig at vi har en skole som ser alle elever og tilrettelegger etter den enkeltes behov. Synshemmede elever i skolen i dag har ofte lærere eller forelesere som har fått lite eller ingen opplæring i de behov en blind eller svaksynt elev kan ha, og informasjon om hvordan man på best mulig måte skal tilrettelegge for disse behovene.
Det finnes mange konkrete undervisningsmetoder som viser til at lærerne ikke forstår elevens behov for tilrettelegging. Et godt eksempel på dette er bruken av Power Point med bilder uten beskrivende tekst; tenk deg at du sitter i klasserommet og læreren henviser til et bilde eller en graf som vises på en prosjektor, men du kan ikke se hva det vises til. Dette er hverdagen for mange elever i dag og konsekvensen er at man ikke får samme utbytte av undervisningen som de andre elevene. Et annet eksempel er synshemmedes deltagelse i praktiske fag, eksempelvis kroppsøving. Mange synshemmede blir enten ikke ivaretatt i fagene i det hele tatt, eller blir gitt et helt eget, og ofte mindre givende og utfordrende opplegg, grunnet læreres manglende kompetanse om tilrettelegging for den synshemmede. I ytterste konsekvens vil mangel på slik tilretteleggingskompetanse føre til manglende grunnlag for karaktersetting, eller vurderinger som fører til at den synshemmede oppnår lavere karakterer i faget enn vedkommende ellers ville ha gjort. Dette kan igjen føre til vanskeligheter med å oppnå gode nok kvalifikasjoner for høyere utdanning.
Norge har som mål å tilby verdens beste skole, men for at et slikt mål skal kunne realiseres, må vi ha en skole som inkluderer alle elever og studenter, uansett behov. Det er derfor avgjørende med tilrettelegging i de ulike fagene, både praktiske og teoretiske, for at man skal gi alle elever lik mulighet til å oppnå tilfredsstillende resultater, uavhengig av funksjonsevne.
Norges Blindeforbunds Ungdom mener at det ikke skal store grep til for at dette skal kunne bli oppnåelig; vi må sikre informasjons- og kunnskapsformidling, til de som skal undervise. Vi må sørge for god dialog og gode strategier for å mestre positiv samhandling mellom givere og mottakere av tilrettelagt undervisning i alle utdanningsinstitusjoner. Synshemmedes behov for tilrettelegging må ufarliggjøres, og de små grepene som skal til for å sikre en god undervisningssituasjon for alle parter må synliggjøres og tilgjengeliggjøres.
Ida Sødahl Utne
Nestleder, Norges Blindeforbunds Ungdom