Målplan 2024-2026

Vedtatt på landsmøte 2024.

Utdanning

Vår visjon er å skape et inkluderende samfunn der synshemmede får de nødvendige forutsetningene for en godt tilpasset skolehverdag. For å oppnå dette, må vi systematisk adressere aktuelle utfordringer som synshemmede møter i skolen. Dette er essensielt for å sikre at de trives, fullfører skolegangen, og kvalifiserer seg for videre studier og arbeidsliv.

Mål:

  1.  At digitale læremidler i grunnskolen og den videregående opplæringen skal være universelt utformet, med reelle konsekvenser ved brudd på disse kravene.
  2. At læremidler og studielitteratur leveres i tilgjengelig og ønsket format i tide til skole- og studiestart.
  3. At alle blinde og svaksynte gis tilbud om et kurs på minimum fire dager årlig, fullfinansiert av det offentlige. Dette kurset skal utføres av kvalifiserte pedagoger i et miljø med jevnaldrende.
  4. At det stilles krav om synstolking av filmer og videoer brukt i skolen.
  5. At synshemmede elever får et tilfredsstillende tilbud fra skolehelsetjenesten og kunnskap om tilbudet til Nasjonalt behandlingssenter for sansetap og psykisk helse (NBSPH).
  6. At skolens rådgivningstjeneste har kunnskap om den synshemmede elevens spesifikke behov og utfordringer, slik at de kan gi informerte råd og støtte i valg av utdanningsløp og karriere.
  7. At synshemmede elever kun fritas fra fag der det er helt nødvendig, og informeres om konsekvensene.
  8. At alle skoler, høgskoler og universiteter i vesentlig større grad oppfyller kravene til universell utforming. Dette skal oppnås i en slik grad at det gir tydelige utslag på undersøkelser om universell utforming blant synshemmede elever og studenter.

Tiltak:

  1.  Gi opplæring i, og oppfordre medlemmer til å varsle og klage inn utilgjengelig skolemateriell til diskrimineringsnemnda.
  2. Jobbe aktivt mot Statped og Kunnskapsdepartementet for å videreføre tilfredsstillende elevkurs for svaksynte og blinde.
  3. Øke kjennskapen til synstolkning og vise samfunnet nytteverdien dette har for synshemmede elever.
  4. Jobbe for at synstolkning av filmer skal bli lovpålagt i skolen.
  5. Videreføre samarbeid og drive informasjonsarbeid om tilbudet til Nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse (NBSPH).
  6. Øke kompetansen til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) om tilrettelegging for synshemmede elever.
  7. Spre informasjon om konsekvenser fritak fra fag kan medføre.
  8. Lage en egen landingsside på vår nettside med informasjon om utdannings- og karrierevalg.
  9. Søke eksterne midler for å informere skolepersonell om viktigheten av universell utforming sett fra brukerperspektivet.

2. Tilgjengelig fritid

Vår visjon er å sikre at alle har like muligheter til å delta i fritidsaktiviteter basert på egne interesser. For å oppnå dette, er det essensielt at unge synshemmede har de samme mulighetene, forutsetningene og kunnskapen til å delta i idrett, konserter, kunst og andre kulturelle aktiviteter som deres jevnaldrende.

Mål:

  1. Arbeide for at studentfrivillighetens invitasjoner og aktiviteter er tilgjengelige.
  2. Sikre at synshemmede studenter får tilfredsstillende opplæring i mobilitet på og rundt bosted.
  3. Sikre at synshemmede får et tilfredsstillende psykisk helsetilbud og kunnskap om nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse (NBSPH).
  4. Øke arrangørers kunnskap om tilgjengelige kulturopplevelser.
  5. Sikre tilfredsstillende assistansetilbud for synshemmede på reise.
  6. Øke antall aktive goalball-lag, og sikre gode treningsforhold.
  7. Forbedre synshemmedes deltakelse i lokale idrettslag.
  8. Sikre synstolking av film, serier, teater og museer.
  9.  Sikre tilgjengelige betalingsterminaler.
  10. Øke Den Norske Turistforenings kunnskap om universell utforming av turisthytter, turstier og arrangementer, samt jobbe for at de implementerer dette i sitt arbeid. 

Tiltak:

  1. Samarbeide med Norsk studentorganisasjon (NSO) for å adressere utfordringer synshemmede har i møte med studentfrivilligheten.
  2. Oppfordre synshemmede studenter til å lage innhold om deres studiehverdag, som kan benyttes i sosiale medier.
  3. Skape et kunnskapsgrunnlag ved å innhente tilbakemeldinger fra medlemmer om deres erfaringer med mobilitetsopplæring på studiestedet. Dette grunnlaget kan brukes til å adressere utfordringer og informere kommuner som har ansvaret for slik opplæring.
  4. Innhente og skape kunnskapsgrunnlag om kravene som gjelder for synstolking av internasjonale filmer og serier, og bakgrunnen for at lydsporet med synstolking ikke blir med når disse importeres på strømmetjeneste, DVD eller tilsvarende format. Dette bør blant annet gjøres gjennom samarbeid med internasjonale organisasjoner for synshemmet ungdom og aktører som arbeider med synstolking.
  5. Opprette en egen landingsplattform på vår nettside dedikert til temaet tilgjengelighet av kulturopplevelser. Denne siden kan deles med aktuelle kulturarrangører, hvor vi også tilbyr støtte og rådgivning for å forbedre tilgjengeligheten ved deres arrangementer.
  6. Spre kunnskap om hvordan offentlige og private aktører kan gjennomføre tilgjengelige aktiviteter, herunder inkluderende invitasjoner, universelt utformede lokaler, tilgjengelige presentasjoner og synstolking.
  7. Oppfordre medlemmer etter hvert arrangement å klage inn utilfredsstillende bistand fra assistansetjenestene som er benyttet.
  8. Arrangere minst en årlig goalballturnering og gi koordinerende støtte i forbindelse med opprettelse av nye lag.
  9. Samarbeide med Blindeforbundets idrettskoordinator for å øke idrettslags og særforbunds kunnskap om synshemmede.
  10. Promotere kulturarrangementer med synstolkning i sosiale medier for å vise frem gode eksempler.
  11.  Belyse betydningen av tilgjengelige betalingsterminaler i media, samt samarbeide med Norges Blindeforbund.
  12. Videreføre samarbeid med Den Norske Turistforeningen om tilgjengelige tilbud.

3. Organisasjonsutvikling

Vår visjon er å være en fremtidsrettet organisasjon som fremmer våre hjertesaker, sikrer kunnskapsheving, og jobber for gode betingelser for en bærekraftig økonomi og medlemsvekst. For å oppnå dette må vi systematisk fokusere på både intern og ekstern kompetanseheving. Vi må skape gode betingelser for å håndtere dagens behov, samtidig som vi forbereder oss på utfordringene vi vil møte i fremtiden.

Mål:

  1. Øke kunnskapen om universell utforming, synstolkning og kommunikasjon blant organisasjoner og myndighetspersoner.
  2. Tilby regelmessige kurs og workshops for nåværende og fremtidige tillitsvalgte.
  3. Innhente kunnskap om hvilke utfordringer synshemmede møter i sin hverdag, og omdanne dette til den konkrete politikken organisasjonen fører.  
  4. Øke kjennskapen til organisasjonen blant potensielle medlemmer, og i større grad markedsføre vårt tilbud og politikken vi fører.
  5. At NBfUs nettsider skal være det mest omfattende og oppdaterte stedet for å finne informasjon om organisasjonens drift, politikk og medlemsaktiviteter.
  6. Øke medlemstallet under 26 år til over 50% tellende medlemmer.
  7. At organisasjonens regioner har tilgang på forutsigbare, økonomiske rammevilkår. Dersom bingoinntekter reduseres eller fjernes fra 2025, skal inntektstapet erstattes med andre støtteordninger.

Tiltak:

  1. Holde forelesninger og kurs på relevante utdanningsinstitusjoner om tilrettelegging for synshemmede i skole og utdanning.
  2. Innhente og skape en oversikt over opplæringsbehovet til nåværende og potensielle tillitsvalgte i organisasjonen.
  3.  Søke eksterne midler for å gjennomføre digitale og fysiske kompetansehevingstiltak for nåværende og fremtidige tillitsvalgte. Dersom vi ikke får innvilget eksterne midler, skal det gjennomføres kompetansehevingstiltak og workshops digitalt.
  4. Opprette en TikTok-konto for å vise frem medlemsaktiviteter og interessepolitisk arbeid som gjøres i organisasjonen for å øke kjennskapen til og interesse for organisasjonen.
  5. Samarbeide Norges Blindeforbund og andre organisasjoner for å vise hvor mye bingoinntektene skaper av lokal aktivitet.