Målplan 2022-2024
1. Utdanning
For å skape et inkluderende samfunn der flere fullfører utdanning og kommer i arbeid, må våre ønsker og ressurser være i fokus. Skolen skal være et sted der man skal føle seg trygg og godt informert om hvilke muligheter man har. Veivalgene skal være basert på interesser og ikke hvilke plattformer eller hvilket pensum som er tilgjengelig for oss. For å oppnå at barn og ungdom med nedsatt funksjonsevne skal ha lik tilgang til alle nivåer innenfor utdanning og yrkesfaglig opplæring, skal NBfU i perioden jobbe for:
- At synshemmede elever i ungdomsskole og videregående skole skal bli mer bevisste på valgmuligheter når det kommer til yrker og utdanning
- At læremidler/læringsressurser leveres i tilgjengelig og ønsket format i tide
- At skoleeiere og undervisningsinstitusjoner skal velge tilgjengelige læringsplattformer eller stille større krav til sine leverandører. Både når det gjelder utforming, og at pedagogikken (innholdet) skal være tilgjengelig
- At det skal stilles krav om at digitale læremidler i grunnskolen og den videregående opplæringen skal være universelt utformet, og at det skal være reelle konsekvenser ved brudd på disse kravene.
- At Kunnskapsdepartementet eller Utdanningsdirektoratet, gjennom kompetansehevingstiltak eller retningslinjer, sørger for at kommuner og skoleeiere har tilstrekkelige verktøy til å velge universelt utformede læremidler.
- At Statpeds elevkurs for blinde og svaksynte videreføres.
- At det stilles krav om synstolking av filmer benyttet i skolen.
- At synshemmede elever som har behov for det, får sikret et tilfredsstillende tilbud av skolehelsetjenesten og får kunnskap om tilbudet til nasjonalt behandlingssenter for sansetap og psykisk helse (nbsph).
Disse målene kan blant annet oppnås på følgende måter:
- Informasjonskampanje i sosiale medier om karrierevalg – gjerne med eksempler fra ulike yrker blant vår målgruppe
- Fysisk eller digitalt temakurs om aktuelle yrker, med søkelys på yrkesfaglige retninger
- Informere om rettigheter, samt prosedyre for hvordan man sikrer seg tilgjengelig skolemateriell
- Oppfordre medlemmer til å varsle om utilgjengelige læringsplattformer og manglende skolemateriell
- Opprette et utvalg medlemmer som vil bli intensivt kurset til å dra rundt til kommuner for å gi råd til ansatte ved grunn- og videregående skoler om hvordan man på best mulig måte kan tilrettelegge for en tilfredsstillende skolehverdag.
- Tett samarbeid og informasjonsspredning av tilbudet til Nasjonalt behandlingssenter for sansetap og psykisk helse (nbsph).
2. Tilgjengelig studiehverdag
En inkluderende studiehverdag er avgjørende for at flere unge synshemmede fullfører sine studier, og slik tilegne seg kunnskap som gjør veien inn i arbeidslivet enklere. Dette fordrer at forelesninger, gruppeundervisning og studielitteratur er best mulig tilgjengelig for alle, samtidig som at studiestedet forstår behovet for individuell tilrettelegging der dette ikke går på bekostning av kunnskapskravene.
Studiehverdagen dreier seg ikke bare om fagene som studeres. I en tid hvor det gradvis settes større krav til studienes, og da også studietidens lengde, er tilværelsen som student også blitt en viktig arena for personlig utvikling. Nødvendig for slik utvikling er både tryggheten av å kjenne til, og finne fram i sine omgivelser, herunder bosted og studiested, og friheten til å delta i studentaktiviteter, kultur og organisasjoner. For å oppnå en studiehverdag som er tilgjengelig, trygg og inkluderende, vil NBfU i perioden særlig jobbe for:
- At studiestedene har kunnskap om synshemmede studenters behov
- At synshemmede studenter har tilgang til tilgjengelig studielitteratur ved studiestart
- At synshemmede studenter har god kunnskap om sine rettigheter og muligheter.
- At det foreligger en assistanseordning for synshemmede studenter.
- At terskelen for å delta i studentforeninger og aktiviteter skal være lav, også for synshemmede
- At synshemmede som har behov for det skal prioriteres i behandlingsprosess for studentboliger.
- At synshemmede studenter har rett på opplæring i mobilitet på bosted og studiested, og at dette er kjent for studenten.
- At det foreligger reelle muligheter for utveksling for synshemmede studenter
- At synshemmede studenter som har behov for det, får sikret et tilfredsstillende psykisk helse-tilbud og får kunnskap om tilbudet til nasjonalt behandlingssenter for sansetap og psykisk helse (nbsph).
Disse målene kan blant annet oppnås på følgende måter:
- Samarbeid med norsk studentorganisasjon (NSO)
- Å gjennomføre en Informasjonskampanje på sosiale medier, der synshemmede studenter oppfordres til å dele hverdagsproblemer og hverdagslykke fra studiehverdagen.
- Å gjennomføre et kurs i rettigheter, og benytte sosiale medier til å spre informasjonen som blir belyst på kurset
- Å gjennomføre et utvekslingsprosjekt i samarbeid med Blindeforbundet og den afrikanske blindeunion (AFUB), og bruke erfaringene fra dette til å informere om aktuell tilrettelegging ved utveksling for studenter.
- Tilby gratis kursing av de frivillige i linjeforeningene ved universiteter og høgskoler ved å for eksempel lage et informasjonsskriv om tilrettelegging, og fysisk dra å kurse dem dersom det er ønsket.
- I samarbeid med Nasjonalt behandlingssenter for sansetap og psykisk helse (nbsph) arrangere et fysisk eller digitalt seminar om psykisk helse rettet mot studenter.
3. Tilgjengelig kulturliv
Kultur og idrett er ikke bare aktiviteter på fritiden. De bidrar til økt aktivitet og selvrealisering og er dermed avgjørende for den enkeltes personlige utvikling, og fysiske og psykiske helse. At synshemmede skal ha mulighet til å leve frie og selvstendige liv innebærer at vi skal ha mulighet til å fordype oss i våre interesser, uansett om dette er kunst, gaming eller langrenn, uten at dette medfører ekstra kostnader. NBfU vil derfor, i den kommende perioden, jobbe for
- At det finnes flest mulig aktive goalball-lag i Norge
- At flere synshemmede deltar i sine lokale idrettslag
- At synshemmede har tilgang på ledsaging ved idretter der dette er nødvendig
- At film, serie, teater, museer og større offentlige arrangementer og utstillinger skal være synstolket
- At arrangører skal tilby ledsagerbilletter, at disse skal være gratis, og kunne kjøpes på samme måte som andre billetter.
- At Den Norske turistforeningen (DNT) sine hytter og turløyper så langt det er mulig, skal være universelt utformede.
- At turlederne til Den norske turistforeningen (DNT) har kompetanse på ledsaging, slik at synshemmede kan delta på organiserte turer på lik linje som alle andre.
Disse målene kan blant annet oppnås på følgende måter:
- Arrangere en årlig goalballturnering, gjerne gjennom nordisk samarbeid, og å gi koordinerende støtte til oppstart av goalballlag
- Samarbeid med Blindeforbundets idrettskoordinator, for å øke idrettslags og særforbunds kunnskap om synshemmede.
- Holde forelesninger og kurs på universiteter, høgskoler og folkehøyskoler som har linjer som idrett, kunst og kultur om hvordan man kan tilrettelegge for synshemmede i idrett og kultur.
- Å bidra inn i Munch-museets arbeid for tilgjengelig kunst
- Informasjonskampanje i samarbeid med arrangører som tilbyr ledsagerbilletter, for å øke bevisstheten rundt behovet for dette.
- Videreføre samarbeid med Den norske turistforeningen (DNT) om tilgjengelige hytter, tilgjengelige turer og tilgjengelige arrangementer.